Din guide till retail-jobbet

För att arbeta som butikssäljare krävs ingen utbildning. Vissa företag efterfrågar gymnasiekompetens, men inte alla. Du blir upplärd på arbetsplatsen, och lär dig allt du behöver för att sälja din arbetsgivares produkter.

Olika produkter kräver olika kunskap. Inom vissa branscher har du en fördel om du är utbildad inom ett visst område. Vill du sälja exempelvis hudvård är det en fördel för arbetsgivaren om du är utbildad hudterapeut, men arbetsgivaren kan lära dig allt du behöver veta om deras produkter. Det gör att utbildningar kan vara en fördel, men inget krav.

Handels har dessutom fått igenom nya krav för anställda, läs mer om det här.

Butikschef och andra retail-jobb

Det finns utbildningar om man vill utvecklas inom handel. Detta är inget krav, utan det går lika bra att jobba sig upp till att bli exempelvis butikschef.

Kassasystem och åldergräns

Största delen av upplärningen kommer handla om kassasystemet. All din kunskap om produkterna tappar sin betydelse om du inte kan ta betalt. Det finns mängder av olika kassasystem som varierar i sin komplexitet. Med tanke på utvecklingen till fler omnibaserade företag sätter detta också nya krav på systemen, då flödet mellan e-handel och butik ska komplettera varann.

Förutom att ta betalt ska du även kunna hantera reklamationer, erbjudanden, e-handel, returer med mera.

För att lära dig mer om system och hur dessa används av företag kan du Läs om pos system här för att få en djupare nerdykning.

Vanligaste åldersgränsen för att kassahantering är 18. Vissa företag har en åldersgräns på 16. Åldersgränsen finns då man hanterar pengar och anses därmed vara i en riskfylld position.

Tre måsten som butikssäljare

Trots att du blir upplärd på arbetsplatsen är det tre saker som gör dig till en optimal butikssäljare.

1: Utåtriktad

Ditt jobb går ut på att hjälpa kunder att hitta rätt och vägleda i beslutsfasen. Detta sätter krav på dig att våga ta kontakt med människor. Detta är något man lär sig även om det kan kännas läskigt till en början.

Det är ditt uppdrag att se till att varje kund som kliver in känner sig sedd, hörd och får med sig ett gott intryck av butiken. Får du magont av tanken på att gå fram till en kund kanske yrket inte passar dig.

2: Produktkunskap

För att kunna hjälpa kunderna måste du ha kunskap om vad du säljer. Detta lär du dig successivt medan du jobbar. Det ger dig dock en stark fördel om du själv lägger tid på att kolla in nya produkter och håller koll på online-sortimetet. Se till att lära känna produkterna, så kommer du även bli mer bekväm som säljare då du vet vad du pratar om.

3: Visual merchandising

Varje företag har sin egen standard för hur butiken ska se ut. Se till att lära dig denna, så att du kan hjälpa till att styla butiken när nya produkter kommer in. Presentationen av produkterna är A och O.

Ansökan

När du nu skriver ditt personliga brev kan du direkt hoppa över dessa två vanliga fel:

– Överdriven entusiasm för produkterna

– Möter kunden som jag vill bli bemött

Såvida du inte ska jobba i en väldigt nischad bransch behöver du inte känna ett stark engagemang för produkterna. Du kommer lära dig allting om dem ändå. Det speglar sig bara fel om du överdriver din entusiasm. Det är din personlighet som säljer in dig.

Och du ska möta kunden som hen vill bli bemött, alla är inte som du.