• SiteMap
  • Integritet
Scroll down to content
Oresund Bemanning
Bemanning för företag i hela Öresundsregionen
Menu
  • Hem
  • Om oss
  • Arbeta i sverige
  • Rekryteringsprocess
  • Kontakta oss
  • Blogg
Scroll down to content
Jobo00069.jpeg

Din guide till retail-jobbet

För att arbeta som butikssäljare krävs ingen utbildning. Vissa företag efterfrågar gymnasiekompetens, men inte alla. Du blir upplärd på arbetsplatsen, och lär dig allt du behöver för att sälja din arbetsgivares produkter.

Olika produkter kräver olika kunskap. Inom vissa branscher har du en fördel om du är utbildad inom ett visst område. Vill du sälja exempelvis hudvård är det en fördel för arbetsgivaren om du är utbildad hudterapeut, men arbetsgivaren kan lära dig allt du behöver veta om deras produkter. Det gör att utbildningar kan vara en fördel, men inget krav.

Handels har dessutom fått igenom nya krav för anställda, läs mer om det här.

Butikschef och andra retail-jobb

Det finns utbildningar om man vill utvecklas inom handel. Detta är inget krav, utan det går lika bra att jobba sig upp till att bli exempelvis butikschef.

Kassasystem och åldergräns

Största delen av upplärningen kommer handla om kassasystemet. All din kunskap om produkterna tappar sin betydelse om du inte kan ta betalt. Det finns mängder av olika kassasystem som varierar i sin komplexitet. Med tanke på utvecklingen till fler omnibaserade företag sätter detta också nya krav på systemen, då flödet mellan e-handel och butik ska komplettera varann.

Förutom att ta betalt ska du även kunna hantera reklamationer, erbjudanden, e-handel, returer med mera.

För att lära dig mer om system och hur dessa används av företag kan du Läs om pos system här för att få en djupare nerdykning.

Vanligaste åldersgränsen för att kassahantering är 18. Vissa företag har en åldersgräns på 16. Åldersgränsen finns då man hanterar pengar och anses därmed vara i en riskfylld position.

Tre måsten som butikssäljare

Trots att du blir upplärd på arbetsplatsen är det tre saker som gör dig till en optimal butikssäljare.

1: Utåtriktad

Ditt jobb går ut på att hjälpa kunder att hitta rätt och vägleda i beslutsfasen. Detta sätter krav på dig att våga ta kontakt med människor. Detta är något man lär sig även om det kan kännas läskigt till en början.

Det är ditt uppdrag att se till att varje kund som kliver in känner sig sedd, hörd och får med sig ett gott intryck av butiken. Får du magont av tanken på att gå fram till en kund kanske yrket inte passar dig.

2: Produktkunskap

För att kunna hjälpa kunderna måste du ha kunskap om vad du säljer. Detta lär du dig successivt medan du jobbar. Det ger dig dock en stark fördel om du själv lägger tid på att kolla in nya produkter och håller koll på online-sortimetet. Se till att lära känna produkterna, så kommer du även bli mer bekväm som säljare då du vet vad du pratar om.

3: Visual merchandising

Varje företag har sin egen standard för hur butiken ska se ut. Se till att lära dig denna, så att du kan hjälpa till att styla butiken när nya produkter kommer in. Presentationen av produkterna är A och O.

Ansökan

När du nu skriver ditt personliga brev kan du direkt hoppa över dessa två vanliga fel:

– Överdriven entusiasm för produkterna

– Möter kunden som jag vill bli bemött

Såvida du inte ska jobba i en väldigt nischad bransch behöver du inte känna ett stark engagemang för produkterna. Du kommer lära dig allting om dem ändå. Det speglar sig bara fel om du överdriver din entusiasm. Det är din personlighet som säljer in dig.

Och du ska möta kunden som hen vill bli bemött, alla är inte som du.

laptop-2434393_960_720.jpg

Vårda personalen: saker som bör finnas på alla arbetsplatser

Som chef måste du ta hand om din personal och det finns saker som bör finnas på alla arbetsplatser. Företagets eller organisationens största potential finns i just personalen, och därför måste du se till att ta hand om den väl på alla sätt.

Din personal

Det spelar ingen roll om det är en liten arbetsplats med bara en anställd, en start-up, ett kommunkontor eller ett företag med över 1000 anställda. Det är i personalen som de riktiga värdena sitter. De har kompetensen och erfarenheten som får verksamheten att gå runt. Dina anställda märker om du bryr dig om dem. Det är inte alltid de stora gesterna som behövs: en vänlig och uppmärksam chef som bjuder på fika emellanåt, lyssnar uppmärksamt på personalen dagligen, visar respekt och ser till att de anställda har allt som de behöver.

Coronapandemin

Vi lever verkligen i sällsamma tider: en pandemi som gör att många måste arbete hemifrån, det är svårt att resa och vi ska hålla avstånd. Nu under coronapandemin är det extra viktigt att du vårdar din personal. Först och främst bör du ha flaskor med handdesinfektion och handgel i flera, helst alla, rum. Satsa på både handesinfektion och handgel, då olika personer fördrar det ena eller det andra. Det är också bra att ha olika alternativ utifrån känsliga händer och allergier. Du bör också ha handkrämer, handlotion, både på toaletter och på kontoret. Att använda mycket handdesinfektion torkar till slut ut händerna. Eftersom vi ska tvätta händerna ofta under pandemin, så bör du satsa på vårdande tvålar. Du hittar både handdesinfektion, hudlotion och sköna vårdande tvålar på https://apohem.se/kroppsvard-skonhet/kroppsvard/hudkram-bodylotion – köp gärna några olika hudkrämer då vi alla har olika hud. Om din personal jobbar 100 procent på arbetsplatsen, är det en billig investering att ge dem en varsin liten handgel och handsalva, så sprids viruset inte lika snabbt.

Du kan också hjälpa din personal att hålla avstånd genom skärmväggar. Om du har flera personer som jobbar i samma kontor kan du köpa skärmväggar så att viruset inte kommer så långt om någon nyser eller hostar. Ett tips är också att satsa på en kaffemaskin. Istället för att en person brygger kaffe: måttar kaffe från kaffeburken och häller det i filtret, så sköter kaffemaskinen om det. Mindre kontaktytor med andra ord.

Ett bra kontor

Vare sig det är coronapandemi eller inte, så är det viktigt att utforma kontoren väl så att dina medarbetare lätt kan utföra sitt jobb. Enligt forskning kan en person gå ner tio kilo i vikt under ett år genom att stå tre timmar per dag, istället för att sitta. Vilka hälsofördelar medför alltså inte ståbord. Köp in ståbord och låta dina medarbetare komma i form. Du kan se ståbord som friskvård av personalen. Du kan naturligtvis inte tvinga dina medarbetare att stå tre timmar per arbetsdag, men du kan uppmuntra dem att stå. Och få friskare personal på köpet. Då bör också investera i ergonomiska stolar för den tid som de sitter ner. Det är viktigt att både stå och sitta väl. Glöm inte heller att uppmuntra personalen att torka av både kontorsstolar och skrivbord som de delar med andra, nu under coronapandemin.

men-1979261_1920 (2).jpg

Så behåller du dina anställda längre

Att anställda vill gå vidare från en arbetsplats till en annan är inte ovanligt. Det finns många orsaker till varför man kan vilja byta arbete. Det kan till exempelvis handla om att man fått en högre position, en bättre lön eller att man vill testa på något nytt i livet. Många byter även arbete för att vara närmare det egna hemmet, skola eller förskola. Som företagare är detta något som man kommer behöva stå pall för och kunna hantera, men som företagare bör du också se till att du och företaget inte är orsaken till att dina anställda väljer att gå vidare.

När du arbetar ensam kan du styra och ställa som du vill, men dina anställda är guld värda och hjälper din verksamhet att växa. De är spindlar i nätet som ser till att allt sköts som det ska och därför bör du se till att värna om dessa så mycket som möjligt. Visst kan du ta in nya anställda om nuvarande inte är nöjda, men det krävs både tid och pengar att gå igenom nya upplärningsprocesser. Det är betydligt mer gynnsamt och trevligt om du skapar en bra arbetsmiljö där folk vill stanna kvar.

Bästa tipsen för att behålla dina anställda

En annan vanlig orsak till att dina medarbetare vill gå vidare är för att de har tappat gnistan för arbetet de utför. Kanske känner de att de inte är tillräckligt uppskattade av dig som arbetsgivare. Det kan du minimera risken för med dessa smarta knep.

Erbjud förmåner för friskvård – Det ska vara gynnsamt för dina medarbetare att arbeta hos dig. Det är inte bara du som ska gynnas över dina medarbetare. Se därför till att du kan erbjuda förmåner som hjälper dina medarbetare på arbetet såväl som i det privata. Ett bra exempel kan vara att erbjuda friskvård och rehabilitering. Kanske har någon av dina anställda råkat ut för en idrottsskada som gör arbetet hos dig svårare? På denna hemsida kan du läsa mer om idrottsskador och hur du som företagare kan hjälpa dina medarbetare till en bättre hälsa.

Säkerställ ergonomi på arbetsplatsen – Dina anställda arbetar för dig och är en mycket viktig del av verksamheten och dess drift. Genom att säkerställa att dina anställda arbetar ergonomiskt minimerar du inte bara risken för sjukskrivningar, utan du ser också till att dina anställda trivs på arbetsplatsen och känner att du faktiskt fokuserar på deras välmående, och inte bara pengarna som de kan hjälpa dig att dra in.

Onödiga regler – Att ha regler på arbetsplatsen är viktigt för att den ska fungera, men vissa regler är helt enkelt väldigt onödiga och kan till och med leda till mer jobb för dina anställda. Onödiga regler kan således ställa till problem, t.ex. genom att sätta käppar i hjulet för kreativa människor som inte får prestera till sitt yttersta på grund av reglerna.

Var en engagerad chef – Visste du att chefer som har en dålig relation till sina anställda också har en mycket högre personalomsättning? Dina anställda behöver få beröm där det är befogat och vägledning där det krävs. Se till att alla är med på noterna om varför de ska utföra jobbet som du efterfrågar av dem och berätta även sammanhanget av en specifik arbetsuppgift. Se till att du är delaktig och att du hoppar in när det behövs, t.ex. om många är på semester eller är sjuka samtidigt. Dina anställda ska känna en samhörighet till verksamheten.

grilled-meat-laid-on-a-wood-slab-3276235.jpg

Knyt kontakter och öka chanserna att få jobb

Att kontakter är mycket viktigt när man söker jobb vet nog de flesta, men hur ska man gå tillväga för att knyta nya relevanta kontakter? För många är det stressigt och onaturligt att nätverka och gå på event trots att de vet att det kan vara avgörande för att få drömjobbet. Ofta handlar det om att vara lite kreativ i nätverkandet. Statistiken visar att kontakter är viktigast för att hitta ett nytt jobb. Mer än vartannat jobb fås genom kontakter, enligt Statistiska centralbyrån. Dessa kontakter kan vara alltifrån vänner och familjemedlemmar till tidigare arbetsgivare och kollegor. Med andra ord ökar ett brett kontaktnät möjligheterna till jobb. Hur gör man då om inte har något kontaktnät? Kanske är du nyinflyttad eller vill byta bransch och måste därför bygga ett nytt kontaktnät. Här ger vi värdefulla tips på hur du knyter kontakter, breddar ditt nätverk och således ökar dina chanser att få ett jobb.

Bjud in till grillevent

Att bjuda in grannarna på ett grillevent är ett perfekt sätt att knyta nya kontakter under avslappnande former. Kanske har du nyligen flyttat till ett nytt område och känner inte så många eller så har du aldrig haft möjlighet att lära känna dina grannar. Alla älskar grillad mat och det är betydligt mer lättsamt att prata om saker med en öl i handen vid grillen än på stela nätverksmingel. Grilleventet behöver självklart inte begränsas till grannar utan du kan även bjuda in vänner, familj eller andra personer som du vill knyta bättre kontakter med. Bra grillar hittar du på Bluegaz hemsida som har ett brett utbud för alla preferenser och boendesituationer. Tänk på att du inte behöver ha en stor trädgård för att bjuda på grillat. Bluegaz har även praktiska elgrillar som passar för dig som bor i lägenhet.

Nätverka med dina jämlika

Många som aktivt nätverkar och söker kontakter för jobb gör misstaget att endast rikta in sig på personer i beslutsposition. Om du är student eller i en juniorposition är det inte nödvändigtvis rätt strategi att enbart försöka kontakta VD:n, avdelningschefen eller någon annan senior anställd på arbetsplatsen där du vill jobba. Istället kan det vara en god idé att även nätverka med jämlika, det vill säga yngre personer eller personer som nyligen var i samma situation som du. De känner förmodligen igen sig i din situation och sannolikheten att de hjälper dig är större. Många gånger kan anställda rekommendera potentiella kandidater till sina chefer. Dessutom kan de ge dig information om tjänster som utlyses internt. Med andra ord är alla kontakter inom den bransch där du vill jobba viktiga!

Våga gå ensam på event

Tillhör du gruppen som ogillar stela event och nätverkande? Sanningen är att många tycker att det är obekvämt att mingla och tvinga sig att prata med folk som de inte känner. Faktum är att det är många saker som inte är bekväma, men om du vill uppnå framgång i livet och i din karriär måste du våga. Ta saken i egna händer och ge dig ut och knyt kontakter. Gå ensam på event för att tvinga dig själv att prata med nya människor. Undersök var personerna inom din branschen brukar nätverka och se till att gå på dessa event. Mässor är ofta ett bra tillfälle, men även företagsfrukostar, föreläsningar och andra sorters branschrelaterade event. Till en början kommer det att vara ovant och obekvämt, men med tiden kommer du att bli mer van.

tårta.jpg

Anledningar att fira

Det finns alltid en anledning att fira, och särskilt på jobbet. När arbetet känns tungt och trögt är det en stor hjälp att ha fikarasten att se fram emot. Då blir det ju bara ännu bättre om man har någonting speciellt att fira. Det kan vara någon som fyller år, någon som ska gå i pension och ska tackas av, man kan ha uppnått ett länge efterlängtat mål, eller så är det bara för att det är fredag.

Vad är mer festligt och perfekt för firandet än en smarrig tårta? Kanelbullar och choklad i all ära, men ska det bli riktigt festligt och fint är det tårta som gäller. Är det dessutom någon som fyller år är ju naturligtvis ljusen på toppen ett måste. Men vem i hela friden orkar ställa sig och baka en tårta kvällen innan man ska upp till arbetet? Supermänniskan kanske, men inte vi normala människor. Då är det perfekt att det går att beställa sin egen personliga tårta från Din Tårta och slippa stå och kladda med vispgrädde, sylt och bottnar som går sönder eller marsipan som inte vill samarbeta.

För vi har väl alla varit med om det där tårtbaket som spårar ur totalt. Efter ett antal timmars slit står man där med choklad i håret, vispgrädde på kylskåpsdörren, en bränd doft från ugnen och ett bakverk som mest kan liknas vid Pettsons Pannkakstårta till utseendet. Om man nu inte är så duktig i köket, men ändå vill kunna fira saker på jobbet, är det ett bra alternativ att köpa en färdig tårta.

Det finns många olika sorters tårtor att välja på. Den mest klassiska varianten är nog ändå prinsesstårtan. Denna tårta består av sockerkaksbotten, fylld med vaniljkräm och sylt. Ovanpå finns det ett tjockt lager med vispad grädde, toppat med ett lock av marsipan, och naturligtvis den obligatoriska marsipanrosen på toppen. Om man köper en tårta som har ett lock av marsipan eller sockerpasta kan man också välja att ha sitt eget motiv på toppen, till exempel ett foto av födelsedagsbarnet. Man kan också beställa tårtor med olika motiv, till exempel tårtor med formen av de siffror som ingår i födelsedagsbarnets ålder.

En annan klassiker är Wilmatårtan. Wilmatårtan har också den en bas av sockerkaka, men är istället fylld med vaniljkräm, grädde och hela hallon. Den är dessutom toppad med vit chokladganach istället för marsipan, och är då såklart helt vit, om man inte väljer att färga den. Det är en tårta med lite mer syra än den klassiska prinsesstårtan, eftersom att hallonen i regel är osötade. Williamstårtan är en annan variant på tårta med sockerkaksbotten, men som

istället är fylld med pärongrädde och toppad med mörk chokladganach. Om man väljer denna tårta är det bra att veta om att personen man vill fira verkligen tycker om päron, eftersom att det är en relativt framträdande smak i denna tårta.

En festlig tårta kan vara den perfekt överraskningen för en uppskattad kollega som fyller år, eller ett sätt för hela arbetslaget att fira ett bra resultat.

money-1239608.jpg

Lån

Det finns flera olika typer av lån på marknaden och det blir allt vanligare att människor behöver ansöka om lån för olika ändamål. Då är det antagligen inte så konstigt att det också krävs fler handläggare med mera inom just lånesektorn. För sanningen är den att det faktiskt är allt flera som har börjat arbeta med just lån. Men hur kan man arbeta med lån och vilka anledningar kan det finnas till att man tar ett lån.

Arbeta inom lån

När det gäller lån kan man arbeta på flera olika ställen. Man kan antingen arbeta på en av de större bankerna eller hos olika kreditgivare. Inom lånesektorn kan man också arbeta hos till exempel Lendify AB som hjälper till med att förmedla lån till privatpersoner. När man arbetar med lån kan man ha flera olika arbetsuppgifter. Vissa arbetar med att bevilja lån, andra med att handlägga ansökningarna. Man kan också arbeta som rådgivare. Det betyder helt enkelt att man ger personer tips om olika lån, man råder personer till om det är klokt att ta ett lån och så vidare.

Allt fler söker arbete

Just tack vare att det finns så pass många olika arbetsuppgifter att jobba med kan också många personer få arbete inom lånesektorn. Det är också många som väljer att arbeta där och många intressenter anmäler sitt intresse när platsannonser dyker upp på marknaden. Det finns ofta också möjlighet för studenter att arbeta som handläggare inom lånesektorn. Det kan vara en bra inkörsport till framtida bankarbeten.

Fler tar privata lån

Under de senaste åren har allt fler börjat ta blancolån och andra typer av privatlån. Tidigare var det vanligt att man tog lån för att kunna köpa hus, eller kanske för att kunna bygga ut ett hus, men nu har så kallade konsumtionslån blivit vanligare. Det handlar om att man köper bilar, båtar eller hemelektronik. Man kan också köpa andra saker. Det finns flera fördelar med att ha ett lån tillgängligt om man skulle behöva lite mer pengar.

Anledningar till att lån behövs

Det finns flera anledningar till att personer behöver ta lån för privata ändamål. Kanske vill man göra en resa med familjen som annars inte är möjlig att göra? Då kan man låna hela eller delar av beloppet. Det kanske också är så att man behöver eller vill köpa nya saker till hemmet. Om ekonomin är lite skral kan ett lån vara enda sättet. Man kanske står utan pengar efter en oförutsedd utgift.

Under de senare åren har det blivit enklare för privatpersoner att ta den här typen av lån. Man kan till exempel ansöka om lån hos flera långivare på en och samma gång, men bara en kreditupplysning tas. Man kan också få bättre räntor och avbetalningstiderna kan variera. Det har också blivit lättare att få låna pengar utan att behöva ange vad de ska gå till. Det var tidigare en omöjlighet eftersom att banker och andra långivare gärna ville ha en säkerhet att kunna förlita sig på om lånet inte skulle bli betalat.

skapar nyhetsbrev

Nyhetsbrev för alla önskemål

Det är viktigt för företag och organisationer att nå ut till sina kunder och medlemmar. Det optimala är att visa upp sig på ett sätt som är effektivt för företaget och med information som är lätthanterlig för den som mottager denna. Nyhetsbrev är något som helt uppfyller de kraven och samtidigt uppskattas mycket av alla parter.

Vad är ett nyhetsbrev?

Generellt sett är det ett utskick innehållande information. Ett nyhetsbrev kan användas olika beroende på vilket syfte och vilket det önskvärda målet är med det. Även informationen kan skilja sig till sin karaktär, den kan vara informativ men även mer säljande. Allt detta beroende på vad det är för företag eller organisation och vad dessa vill nå ut med till kunder eller medlemmar.

Det är viktigt att innehållet i ett nyhetsbrev skall vara lätt att ta till sig så att människor dels skall förstå vad som skrives och dels ska lockas till att läsa hela utskicket. För att få hjälp med det kan paloma.se vara till stor hjälp. Med deras färdiga mallar kan nyhetsbreven skräddarsys utefter önskemål.

Skapandet av ett nyhetsbrev

Det är möjligt att skapa egna utskick och utforma innehållet helt själv, men som nämnt så går det även att få professionell hjälp med detta för att skapa så effektiva texter som möjligt. På ett sätt så är nyhetsbrev en form av marknadsföring, även om det nödvändigtvis inte behöver sälja in något. Det kan dock vara en text som är viktig att mottagaren läser, då behöver den vara skriven på ett sätt som är lättläst och lättförståelig vilket kan vara klokt att ta hjälp med.

En rubrik som är tilltalande är a och o. Kommer nyhetsbrevet via e-post så är rubriken det första mottagaren läser. För att vara en lockande rubrik så ska den innehålla information om vad läsaren kan förvänta sig av nyhetsbrevet. Kommer det veckovis kan det vara en idé att skriva veckonumret varje gång i rubriken, är det annat innehåll så är det bra om rubriken vinklas så att innehållet lyser ut i rubriken.

Förutom en informativ rubrik och en enkel lätthanterlig informationstext så är det effektivt att ha bilder i nyhetsbrevet. Bilderna skall spegla innehållet i utskicket. Är det något som skall säljas så bör det vara bilder på dessa produkter, är det annan text så kan en trevlig bild vara något som förstärker texten. Att ha en röd tråd genom hela nyhetsbrevet gör att det kommer vara lättare att ta till sig som mottagare.

Jobbanalys-och-sourcing

Jobbanalys och sourcing

När det kommer till att rekrytera rätt person för en specifik roll är det oftast lättare sagt än gjort. Många företag som inte har erfarenhet när det kommer till rekrytering tar gärna in en konsult för detta ändamål. Just på grund av att rekryteringsprocessen generellt kräver mycket arbete och fullt fokus. CV:n ska gås igenom, kandidater ska sållas bort och intervjuer ska hållas. För att göra denna process så effektiv som möjligt är det därför fördelaktigt att ta in en kunnig person inom området.

I samband med att du lägger ut en jobbannons så är det viktigt att ha vissa saker i åtanke för att attrahera många kandidater, men det behöver även vara kandidater som är relevanta för tjänsten. I denna artikel så tar vi upp vad som gäller när det kommer till jobbanalys samt vad du ska tänka på för att identifiera de rätta kandidaterna till tjänsterna. På så vis blir hela rekryteringsprocessen betydligt smidigare och du kommer spara såväl tid som pengar – lovar vi!

Locka de rätta personerna

När man ska publicera en jobbannons på exempelvis sociala medier och andra kanaler på nätet som når ut till obegränsat med människor, då är det viktigt att vara konkret och tydligt skriva vilka krav som finns. Ju mer krav – desto mindre ansökningar men förmodligen är också de ansökningarna som skickats in relevanta där samtliga krav uppfyllts. På så sätt blir det också lättare att gå vidare i rekryteringsprocessen då inte några stora sållningar behöver göras då jobbannonsen har gått ut till den rätta målgruppen direkt.

För att lyckas med detta så kan det vara bra att göra en jobbanalys, vad är det som innebär med tjänsten, vad förväntas av personer, vilka egenskaper bör personen ha samt tidigare erfarenhet. Det är också fördelaktigt att se över vilka förmåner företaget kan ge den som söker då detta kan vara ett lockbete för många. Det viktiga är förstås att se till att företaget i fråga vinklas på ett så bra sätt som möjligt och att det verkligen är en arbetsplats där alla skulle vilja jobba.

Fördelar med att effektivisera rekryteringsprocessen

compDet finns förstås många fördelar med att använda olika verktyg, hjälpmedel och strategier för att på olika sätt effektivisera en rekryteringsprocess. Oftast handlar det i grund och botten om att man ska spara tid samt pengar och detta är något som har en tendens att skena iväg när det gäller en rekryteringsprocess. Oftast på grund av att det är svårt att hitta den rätta kandidaten snabbt men också för att kandidater kanske inte matchar in på den beskrivningen som har angetts.

Som rekryterare är det viktigt att man besitter vissa egenskaper för att enkelt och framför allt fort se vilka kandidater som kan lämpa sig bra för en roll, medan man har förmågan att omedelbart sålla bort de man inte ser potential i. Det kan verka lätt men faktum är att detta är det svåraste steget då man gärna vill se över vilka alla alternativ är även om krav ej uppfyllts med mera, då är det bättre att lägga över ansvaret på någon som är kunnig inom området.

Om-rekrytering

Om rekrytering

Välkommen till denna sajt där vi tar upp allt du kan tänkas behöva veta när det gäller rekrytering. En rekryteringsprocess kan innebära många timmars arbete samt så kan det bli väldigt påkostat. I vissa fall kan det till och med vara så att man inte ens hittar den bästa kandidaten som lämpar sig bra för tjänsten. Det finns olika vägar att gå och i dagsläget används olika verktyg som ska bidra till en mer effektiv rekrytering, vilket sparar dig både tid och pengar. Om du är intresserad av rekrytering och allt vad det innebär så hittar du läsnyttig information på denna sajt.

Här finner du allt från hur man hittar den rätta personer för jobbet till olika tillvägagångssätt när det gäller rekrytering. Förutom information gällande just rekrytering kan du även läsa om hur det är att arbeta i just Sverige, hur arbetsmarknaden ser ut och vad du ska tänka på när det gäller arbete här. För dig som är utan jobb och är ute efter ett på den svenska arbetsmarknaden finns det också mycket information att läsa på denna sajt, samt en hel del tips som du kan ta lärdom av. Navigera dig runt på sajten för att hitta det du söker.

Sålla i rekryteringsprocessen

När det kommer till självaste processen inom rekrytering så finns det många olika faser. Exempelvis är det viktigt att i det tidiga skedet sålla bort samtliga kandidater som är orelevanta för rollen eller som kanske inte uppfyller de kriterier som angetts i jobbannonsen. Här går alltså arbetsgivaren eller rekryteraren igenom CV och personliga brev för att hitta de kandidater som ska gå vidare till en eventuell telefonintervju, där rekryteraren ska kunna få en bättre bild av vem som är lämplig för tjänsten. Om det är många som ansökt till en och samma roll kan rekryteringsprocessen vara längre jämfört med om det är ett fåtal som söker.

Gå vidare med de intressanta

Varför det är viktigt att utmärka sig i sitt CV och personliga brev är främst för att man ska gå vidare i processen som är väldigt omfattande och tidskrävande. Man vill såklart, helst direkt, hitta den lämpliga kandidaten men det kan vara betydligt svårare än det låter. Efter att man sållat bort majoriteten av de som ansökt till tjänsten så går man vanligtvis vidare med en telefonintervju. Då har man alltså chansen att visa ett första intryck som är mycket viktigt då det oftast är avgörande om du ska gå vidare till den personliga intervjun som sker på självaste arbetsplatsen.

Intervjun

Den slutliga intervjun är oftast det moment som de flesta är mest nervösa över, detta är nämligen då man personligen träffar den som är rekryterare för företaget i fråga. Detta innebär vanligtvis att man går igenom vad som förväntas av dig för att få rollen och många frågor ställs till dig. Vid en intervju är det viktigt att vara förberedd och framför allt påläst om företaget i fråga för att veta redan innan vad du kan förvänta dig. Har du kommit till denna fas i rekryteringsprocessen så har du goda chanser till att få tjänsten. Hoppas du finner den informationen på sajten som du söker, lycka till!

Screening-och-urval

Screening och urval

Betydande tekniska förändringar under det senaste decenniet har en djup inverkan på rekrytering och strategier gällande personal. Idag används allt mer sociala nätverk och kontakter för att läsa av en kandidat eller en profil som man letar efter. Förutom att fokusera på sociala nätverk och dess inverkan på rekryteringsprocessen så finns det såklart även vissa återkommande metoder för att finna rätt kandidater. Granskning av CV, telefonavstämning, intervjuer och personlighetstest är några av de mest vanliga åtgärderna när man letar efter ny personal.

Första intrycket räknas. Det gäller att vara objektiv och snabb när man rekryterar i dagsläget. Dels så måste man som rekryterare kunna fånga kandidatens intresse men man måste också kunna avgöra om det är en talang som man vill ta in till företaget eller inte. Kvantitet är viktigare än kvalitet när det gäller att göra urval och välja rätt kandidater till jobbet. HR och anställande chefer kan minska tiden som de spenderar med intervjuer genom att identifiera och snabbt spåra de kandidater som uppfyller eller överstiger redan angivna anställningskriterier.

Hur fungerar en rekryteringsprocess?

Först och främst så kommer rekryteraren att lägga ut en annons gällande vad det är för sorts person som man söker, vilka kunskaper och erfarenhet som krävs. Man får på så sätt som kandidat en inblick i själva arbetsuppgifterna och företaget i sig. När man skickar in sitt CV så kommer rekryteraren att läsa både CV och personligt brev och genom en analys välja att gå vidare med kandidaten eller inte. Det gäller att man möter de anställningskriterierna som är absoluta måsten.

Hur blir man kallad till intervju?

Om ens CV tydligt visar att man har de anställningskriterierna som är absolut måste så kommer rekryteraren att ringa upp kandidaten i fråga. Det handlar då om en telefonintervju, där man dels pratar om CV och vad som lockar med tjänsten. Hela tiden så försöker rekryteraren att göra en avvägning gällande profilen i fråga och om man har det som krävs för jobbet. Rekryteraren kan ställa ganska så öppna frågor man har redan ett visst svar som man letar efter. Med andra ord så sker en sållning av profilerna.

Hur fungerar en intervju?

penTar man sig igenom telefonavstämningen så är nästa steg en intervju. Här handlar det om att få se själva företaget men också att möta rekryteraren personligen. Vissa rekryterare vill att intervjun skall vara formell medan andra föredrar ett mer öppet och avslappnat samtal. Här ställs olika frågor gällande personlighet och tidigare yrkeserfarenheter. rekryteraren har definierade drag som hen letar efter. Det är därför viktigt att vara påläst kring tjänsten och att man har tagit reda på vad det är för sorts företagskultur inom bolaget.

Olika sorters test

Vissa företag väljer att göra personlighetstest eller kunskapstest för att sålla ytterligare bland kandidaterna. Har man tagit sig igenom allt detta med goda resultat så kanske jobbet är vunnet! Något som blir allt mer vanligt är att företag väljer att arbeta med personer som har något sorts funktionshinder. Detta leder till en mer diversifierad arbetsplats och som tydligt påvisar att alla människor anses kompetenta och är välkomna inom företaget. Vissa länder, som till exempel Brasilien, har infört lag på att man måste ge plats åt personer med funktionshinder.

1 2

Sök

Följ här

  • tumblr
  • pinterest
  • rss

Jobbintervjuer

Tumblr

Sveriges officiella hemsida

Sveriges officiella hemsida

Pinterest

Taggar

Integrering Jobb Jobbanalys Rekrytering Rekryteringsprocess Screening Sourcing Sverige Urval

Nya Inlägg

  • Din guide till retail-jobbet
  • Vårda personalen: saker som bör finnas på alla arbetsplatser
  • Så behåller du dina anställda längre
  • Knyt kontakter och öka chanserna att få jobb
  • Anledningar att fira

10 högsta betalningsjobb

Kategorier

  • Arbeta i sverige
  • Rekryteringsprocess
  • Uncategorized

Dela med sig

↑

  • Kontakta oss
  • Blogg
  • SiteMap
  • Integritet
© Oresund Bemanning 2021